تاریخچه کف کاذب اتاق سرور

تاریخچه کف کاذب اتاق سرور

تاریخچه کف کاذب اتاق سرور

امروزه با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر ها به یکی از اجزا اصلی زندگی افراد بدل شده اند.  در بسیاری از سازمان ها و مراکز هر یک از کارمندان از یک سیستم جداگانه استفاده می نمایند که گاهی نیاز است تمامی این سیستم ها به یکدیگر متصل باشند که در این صورت اتاق هایی در سازمان ها تعبیه می شود که اتاق سرور نام داشته و تجهیزات لازم جهت ارتباط سیستم ها با یکدیگر در درون آن جای گذاری می شود. اما به دلیل حجم زیاد دستگاه ها و کابل و سیستم ها این اتاق ها به صورت آشفته و غیرقابل دسترسی می باشند که به کمک کف های کاذب می توان از این مشکل دوری جست. ما در این مقاله قصد داریم شما را با تاریخچه کف کاذب اتاق سرور بیشتر آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه کف کاذب

کف کاذب نامی است که ممکن است آن را بارها شنیده باشید اما ممکن است برایتان جالب باشد که بدانید این سازه های ساختمانی چه تاریخچه ای داشته و از چه زمانی به وجود آمده اند. شاید برای پیدا کردن تاریخچه کف های کاذب لازم باشد که به دوران باستان و سرزمین روم قدم برداریم. در آن زمان می توان اولین نمونه های کف های کاذب را مشاهده نمود. در واقع رومیان از کف های کاذب جهت گرم کردن آب استخرهای خود بهره می بردند و این بدین صورت بوده که با ایجاد هوای گرم میان سطح اصلی و کف کاذب گرما را به تمامی بخش های استخر انتقال می داده اند. علاوه بر رومیان، هخامنشیان نیز از کف های کاذب بی بهره نبوده و از آن ها جهت پوشش دادن کانال های آب و راهروهای مخفی استفاده می نموده اند.

 

استفاده از کف کاذب در اتاق سرور چه ضرورتی دارد؟

در اکثر موارد اتاق سرورها شاهد تعداد زیادی سیم های برق ، کابل ها و… می باشند که نظم دهی به آن ها و ساماندهیشان در فضای اتاق کار را برای بسیاری از افراد مشکل کرده است. اما باید بگوییم کف های کاذب این مشکل اتاق های سرور را به کلی برطرف نموده اند. با استفاده از کف کاذب در این اتاق ها تمامی کابل ها ، سیم های برق و … به صورت کاملا منسجم و منظم در زیر کف جایگذاری می شوند و با این کار علاوه بر تمیزی و مرتب بودن اتاق های سرور به راحتی می توان در زمان های لازم به هریک از تجهیزات دسترسی پیدا کرد.

کف کاذب علاوه بر مدیریت کابل های درون اتاق که از آن سخن گفتیم فواید دیگری نیز برای اتاق های سرور با خود به همراه دارند که استفاده از آن ها را در این اتاق ها ضروری می کند. از جمله فواید دیگر کف کاذب می توان به عایق حرارتی بودن آن اشاره نمود که این موضوع باعث می شود که دمای زیاد خارج شده از زیر سرور ها به بخش های دیگر انتقال پیدا نکند. علاوه بر این می توان با استفاده از قفل و کلید های امنیتی در بخش های دسترسی به زیر کف های کاذب امکان دسترسی افراد غیر مجاز را محدود نمود. با استفاده از کف های کاذب امنیت افراد نیز افزایش پیدا کرده و دیگر در هنگام تردد به کابل ها و سیم ها برخورد نمی کنند.

استاندارد کف کاذب در اتاق سرور

اتاق سرور مکانی است بسیار حساس با تجهیزات الکتریکی بسیار پیچیده و مهم که استفاده از کف های کاذب می تواند فضای آن را ساماندهی کند. اما نکته قابل توجه آن است که شما نمی توانید از هر نوع کف کاذبی برای اتاق سرورها استفاده نمایید و می بایست از میان انواع کف های کاذب با جنس های گوناگون آن نوعی را انتخاب نمایید که با محیط شما سازگاری داشته باشد. در ادامه به بررسی ویژگی هایی می پردازیم که کف های کاذب مورد استفاده در اتاق های سرور می بایست از آن ها برخوردار باشند.

  • آنتی استاتیک بودن : شاید بتوان اولین و مهم ترین مشخصه کف های کاذب مورد استفاده در اتاق های سرور را آنتی استاتیک بودن آن دانست. در واقع جنس کف کاذب مورد استفاده می بایست به گونه ای انتخاب گردد که بتواند الکتریسیته ساکن را جذب نماید. در غیر اینصورت به مرور زمان از عمر سیستم ها و سرورهای اتاق سرور کاسته می شود و امنیت اتاق نیز کاهش پیدا می کند. حال برای آن که کف کاذب دارای این ویژگی مهم باشد می توان از کف کاذبی استفاده نمود که دارای یک قطعه به نام ارتینگ تایل باشد. این قطعه با کمک سیمی که در پشت آن قرار دارد به کف کاذب کمک می نماید که الکتریسیته ساکن را به چاه ارت منتقل کند. علاوه بر استفاده از ارتینگ تایل ها می توان از کف های کاذبی استفاده نمود که دارای روکش هایی از جنس HPL یا PVC می باشند. این روکش ها نیز باعث آنتی استاتیک شدن کف کاذب می شوند.
  • مقاوم بودن پایه‌ها و تایل‌ها : ویژگی دیگر کف های کاذب مورد استفاده در اتاق سرورها تحمل وزن بالا می باشد. در واقع در یک اتاق سرور ممکن است تعداد زیادی رک با وزن ها گوناگون وجود داشته باشد که کف کاذب مورد استفاده و تایل ها و پایه های آن باید تحمل این وزن بسیار بالا را داشته باشند.
  • کیفیت بالا : علاوه بر دو مورد گفته شده در بالا کیفیت کف کاذب نیز بسیار حائز اهمیت می باشد. در واقع کف کاذب استاندارد می بایست در برابر آتش سوزی مقاوم بوده و رطوبت را از خود عبور ندهد.

نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم که کف های کاذب مورد استفاده در اتاق های سرور دارای تاریخچه ای مربوط به زمان رومیان باستان می باشند که به سیم ها و کابل های اتاق سرور نظم بخشیده و علاوه بر این اتاق سرور را ایمن تر، قابل دسترس تر و عمر تجهیزات داخل آن را بیشتر می کند. همچنین متوجه شدیم که اجرای کف کاذب در اتاق های سرور نیاز به توجه به برخی استاندارد ها از جمله آنتی استاتیک بودن، مقاوم بودن و با کیفیت بودن است که بی توجهی به آن ها می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای سرورها و کاربران آن داشته باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *