ابعاد و مساحت اتاق سرور

ابعاد استاندارد اتاق سرور چیست؟

ابعاد استاندارد اتاق سرور چیست؟

مقدمه

شرکت صبا صنعت آژینه با توجه به توسعه ی فناوری و با در نظر گرفتن استانداردهای جهانی سعی در گسترش سطح کیفی فعالیت های موسسات و مجموعه های بزرگ دارد. این مجموعه در زمینه ی برقی و شبکه، هوشمند سازی و گسترش سیستم های اطلاعات برای سهولت در مسیر پیشرفت، مشتریان خود را با کیفیت خدمات برتر راهنمایی می کند.

برای کارهای مختلف و توسعه ی خدمات، برخی از موسسات بزرگ و شرکت ها نیاز به اتاقی دارند که تعداد زیادی کامپیوتر در آن همزمان کار می کند، به این مجموعه اتاق سرور می گویند. اتاق های سرور به دلیل حساسیتی که تجهیزات مورد استفاده در آن دارد باید از استاندارهای ویژه ای برخوردار باشد تا از بروز هر گونه اشکال در آن جلوگیری شود. از مسائل و مشکلاتی که ممکن است برای این اتاق ها اتفاق بیفتد می توان به سیل، احتراق و شعله ور شدن آن اشاره کرد. به دلیل بالا بودن آلودگی صوتی در این محیط باید به گونه ای آن را طراحی کرد تا سر و صدای آن برای اتاق های دیگر ایجاد مزاحمت نکند.

استانداردهای اتاق سرور

اطلاعات هر موسسه و شرکتی جزء مواردی است که باید محرمانه نگهداری شود. این اطلاعات باید در مکانی باشد که از دسترس عموم خارج بوده و هر فردی نتواند به راحتی به آن دسترسی پیدا کند. ایجاد یک مکان دور از دسترس با امنیتی بالا که در آن بتوان از سرورها و استوریچ ها محافظت کرد نیاز به راه اندازی یک اتاق جداگانه برای سرور دارد و ایجاد یک مکان برای فناوری اطلاعات و داده ها از جمله کارهایی است که انجام آن نیاز به تخصص دارد. برای راه اندازی این مکان به خصوص باید موارد امنیتی به خوبی رعایت شود و امکانات خاصی برای این مکان در نظر گرفته شود. مدیریت امنیت اطلاعات نقش مهمی در استاندارد سازی این مکان دارد.

ابعاد و مساحت اتاق سرور

اتاق های مخصوصی که برای سرور ساخته می شود در ابعاد به خصوصی باید طراحی شوند. برای استاندار سازی این اتاق باید در گام اول به جای مناسبی که باید اتاق در آن قرار بگیرد دقت کرد. این اتاق باید از نظر تعداد تجهیزاتی که قرار است در آن قرار گرفته شود و همچنین از نظر مساحت نیز مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که اتاق مساحت زیادی داشته باشد ولی تعداد تجهیزات کم باشد هزینه های اضافی مانند تامین سرمایش به موسسه تحمیل می شود.

برای انتخاب ارتفاعی که اتاق سرور باید داشته باشد می توان بلندترین رک را با عدد 40 جمع کرد تا ارتفاع مورد نیاز به دست بیاید. این ارتفاع برای رد و بدل شدن جریان هوا و ایجاد فاصله بین رک و سقف ضروری است. این میزان از ارتفاع باید با در نظر گرفتن کف کاذب اتاق سرور و سقف آن ایجاد شود.

پیش از ساخت اتاق سرور نسبت ابعاد و مساحت این مکان با استفاده از نقشه های مهندسی شده و با در نظر گرفتن همه ی شرایطی که تجهیزات مورد استفاده در این اتاق نیاز دارند طراحی می شود. اغلب با توجه به فضای کلی موجود نقشه کشی صورت می گیرد و امکانات مورد نیاز در این اتاق قرار می گیرند.

نکاتی در مورد استاندارد سازی اتاق سرور

اتاق های سرور باید در برابر صدا عایق مناسبی داشته باشند زیرا صدایی که سرورها تولید می کنند بسیار زیاد است. در صورتی که عایق مناسبی وجود نداشته باشد پنجره ها می توانند این مشکل را حل کنند و صدا از طریق پنجره به بیرون برود.

برای کف اتاق سرور از کفپوش کاذب استفاده می شود هزینه اجرای کف کاذب بستگی به مساحت این اتاق دارد. جنس آنتی استاتیک این مدل کفپوش ها برای بهبود جریان هوا و مدیریت و پشتیبانی کابل هایی که اغلب در زیر این کفپوش کشیده شده است، موثر می باشد. این کفپوش ها وزن را به صورت مساوی توزیع می کنند. انعطاف پذیری و استفاده از سیستم های سرمایشی از دیگر ویژگی های این کفپوش ها برای اتاق های سروری است که به صورت استاندارد ساخته می شوند. این کف ها ممکن است از جنس آلومینیوم و یا فولاد ساخته شده باشند و به صورتی تهیه می شوند که تحمل وزنی را که تجهیزات بر آن ها وارد می کند را دارند.

درب های اتاق سرور از جمله امنیتی ترین بخش مربوط به این اتاق می باشد. این درب ها به دلیل نگهداری اطلاعات سری و داده های امنیتی موسسات در سرورها باید دارای قفل های مطمئن و همچنین ضد سرقت و ضد حریق باشند. این درب ها باید به گونه ای طراحی شوند که فقط مسئول بخش مربوطه بتواند به اتاق وارد شده و از آن خارج شود و به دلیل امنیت پایینی که در استفاده از کلید هست می توان از کارت یا رمز و بیومتریک برای تامین امنیت اتاق سرور استفاده کرد.

از جمله نکات مهمی که از نظر امنیت فیزیکی اتاق سرور باید مورد توجه قرار بگیرد مواردی مانند، کنترل محیط اتاق سرور، کنترل تردد افراد به این اتاق و همچنین کنترل دسترسی فیزیکی افراد به سرورها و اطلاعات امنیتی آن است. برای افزایش سطح امنیت و استاندارسازی این اتاق بهتر است دوربین های مخصوصی در آن ها کار گذاشته شود تا بتوان ورود و خروج افراد به این مکان را کنترل و مدیریت کرد.

نتیجه گیری

اتاق های سرور مجموعه های مورد نیاز هر موسسه و شرکتی است که با توجه به سری بودن داده های خود نیاز مبرمی به حفظ اطلاعات موجود دارد. این اتاق ها را با توجه به استانداردهای تعریف شده و توسط متخصصین طراحی می کنند. در ساخت اینگونه اتاق ها باید ابعاد خاصی در نظر گرفته شود. با توجه به نیاز سرورهایی که اطلاعات امنیتی را به خوبی نگهداری می کنند کف کاذب و دیوارهای مخصوصی برای این اتاق ها در نظر گرفته می شود. مجموعه ی صبا صنعت آژینه با در نظر گرفتن نیاز سازمان ها و موسسات خصوصی و دولتی برای ارائه ی بهترین خدمات با قیمیت مناسب آماده ی همکاری می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با شماره های درج شده در سایت تماس گرفته و با متخصصین مجموعه ی ما مشورت کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *