تفاوت سیستم هوشمند سازی ساختمان و برق کشی سنتی

سیستم هوشمند ساختمان دارای استاندارد های مختلفی می باشند. برخی از این سیستم ها از استاندارد های بی سیم برای ارتباط استفاده می کنند که ساختمان های ساخته شده را از سیم کشی مجدد بی نیاز می سازند. اما بیشتر سیستم های هوشمند سازی استاندارد های سیمی را پشتیبانی می کنند و برای نصب این گونه تجهیزات نیاز به تغییر سیم کشی وجود دارد. تفاوت های عمده ای بین سیستم های هوشمند و برق کشی ساختمان وجود دارد که در این مطلب به موارد مهم آن اشاره می کنیم.

کلید ها میتوانند تغییر کاربری دهند

شاید شما هم در منزل خود کلید هایی دارید که بسیار کم کاربرد و بی استفاده هستند و همیشه آرزو می کنید کاربرد دیگری را برای شما فراهم می کردند. در سیستم های برق هوشمند با توجه به عدم وجود ارتباط مستقیم بین مصرف کننده ها و کلیدهای روی دیوار، این مشکل به صورت کامل مرتفع گردیده است. در سیستم های هوشمند کلید ها ارسال کننده فرامین به کنترل کننده مرکزی هستند. به این شکل که زمانی که کلیدی را می فشارید، این کلید دستوری را به معنای فشرده شدن خود به سیستم مرکزی ارسال می کند، سپس سیستم مرکزی با توجه به دستور العمل های تعریف شده برای آن مصرف کننده های مورد نظر را فعال یا غیر فعال می سازد. این بدین معناست که شما میتوانید هر زمانی که خواستید مصرف کننده های مورد کنترل هر کلید را تغییر دهید.

سنسور ها ، مکملی برای کلید

در سیستم های برق سنتی گاهی سنسور های حرکتی برای کنترل روشنایی فضاهایی نظیر سرویس های بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. این سنسور ها با یک قطع کننده داخلی زمانی که حضور را احساس نکنند چراغ آن فضا را خاموش می کنند. البته این سنسور ها هیچگونه هوشی از خود نشان نمی دهند و در صورتی که شما در فضایی بدون حرکت باشید نیز چراغ را خاموش می کنند و به هیچ عنوان گزینه ی مناسبی برای اتاق ها یا سالن نیستند. این موضوع در مورد سیستم های هوشمند کمی متفاوت است. در سیستم های هوشمند سنسور ها نیز نظیر کلید ها بوده و صرفا فرمان تشخیص حضور یا عدم آن را برای سیستم ارسال می نمایند. اما تصمیم گیرنده برای روشن یا خاموش کردن چراغ ها سیستم مرکزی می باشد. به همین دلیل امکان این وجود دارد که علیرقم عدم تشخیص حضور توسط سنسور حرکتی ، به صلاح دید سیستم مرکزی چراغ ها همچنان روشن باقی بمانند. این امکان باعث شده تا بتوان سنسور های حرکتی را برای فضاهایی نظیر اتاق ها و سالن نیز مورد استفاده قرار داد و در مصرف انرژی کاهش چشمگیری ایجاد کرد.

 

سیستم امنیتی یکپارچه با کل خانه

سیستم های امنیتی بخشی از سیستم خانه هوشمند به حساب می آیند. در حال حاضر اعلام حریق بصورت اجباری روی ساختمان هایی با 4 سقف و بیشتر نصب می گردد ولی این سیستم بصورت مجزا و بدون ارتباط با هیچ یک از قسمت های دیگر فعالیت می کند. در سیستم هوشمند ، دزدگیر، اعلام حریق و کلیه قسمت های دیگر نظیر روشنایی، سرمایش گرمایش، ورودی آب و گاز و … در ارتباط هستند. لذا زمانی که سیستمی نظیر اعلام حریق هشداری را ارسال کند ، کنترل کننده مرکزی می تواند ورودی گاز را قطع کرده و از حوادث احتمالی جلوگیری نماید. یا در صورت هشدار سیستم دزدگیر ، با روشن خاموش کردن چراغ ها و باز کردن پرده برقی ، دیگران را از این موضوع مطلع سازد.

جمع بندی

قطعا بررسی کامل تفاوت های این دو سیستم نیازمند توضیحاتی بسیار زیاد و طولانی خواهد بود و ما در این مطلب سعی داشتیم تا بصورت کلی به چند مورد پر کاربرد در از این تفاوت ها اشاره کنیم. به طور کل سیستم های هوشمند با هدف کاهش مصرف انرژی و راحتی ساکنین خانه، بسیاری از قابلیت هایی که در سیستم های سنتی امکان پیاده سازی آنها وجود نداشت را برای مصرف کننده فراهم می سازند. همچنین یکپارچگی این سیستم ها باعث می شود امنیت و آسودگی بیشتری برای ساکنین ایجاد گردد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *